Snel antwoord op jouw vraag

Bekijk de veelgestelde vragen over IRIS Opvang.

Wij helpen je graag verder

Filter
  • Toon alle veelgestelde vragen
  • Inschrijving & rondleiding
  • Wachtlijst
  • Contract aangaan & opzeggen
  • Peuteropvang
  • Opvang kosten & overige kosten
  • Facturatie
  • Kinderopvangtoeslag
  • Jaarbegroting
  • Intake, wennen & studiedagen
  • Ouderportaal
  • Vakantieopvang, extra opvang & ruilen
  • Openingstijden & communicatie
  • Privacy
  • Complimenten, verbeterpunten en klachten
  • Scheiding & opvang
  • Nieuwe locaties
  • Overig

Inschrijving & rondleiding

Hoe regel ik opvang?

Aanmelden gaat gemakkelijk via het online inschrijfformulier. Je ziet hier ook hoe het traject verloopt; van het invullen van het formulier tot de eerste opvangdag.

Hoe kan ik een rondleiding aanvragen?

Dat kan je gemakkelijk via onze site aanvragen.

Zijn er inschrijfkosten verbonden aan inschrijving?

Inschrijven voor de wachtlijst is kosteloos en vrijblijvend.

Zijn er annuleringskosten?

Er zijn geen annuleringskosten verbonden aan de inschrijving. Wel vernemen we graag zo snel mogelijk als je inschrijving kan komen te vervallen, zodat we onze wachtlijst actueel kunnen houden. Annulering van de inschrijving kan via serviceteam@irisopvang.nl.

Op het moment dat het contract getekend is, kan de plek nog tot één maand voor plaatsing, tegen de administratieve annuleringskosten van €25,00, geannuleerd worden. Daarna hanteren we een opzegtermijn van één maand per de eerste van de maand.

Geeft inschrijving garantie op een plaatsing?

We adviseren je om je kind zo snel mogelijk in te schrijven om de kans op een plek te vergroten. We doen ons uiterste best om een plek voor je kind te realiseren. We kunnen helaas echter geen garantie geven dat we een beschikbare plek hebben vanaf de gewenste startdatum, op de voorkeursdagen en de voorkeursvestiging.  

Hoe kan ik extra informatie doorgeven bij het inschrijven?

In het inschrijfformulier staat een vak 'bijzonderheden'. Daar kan extra informatie worden ingevuld.

Hoe schrijf ik mijn tweede/ volgende kindje in?

Tweede en volgende kindjes kunnen worden aangemeld via onze website. Aanmelden gaat via het standaard inschrijfformulier. Je vult alle gegevens in en wij nemen de inschrijving in behandeling. Alleen inschrijvingen gedaan via het inschrijfformulier worden in behandeling genomen.

Ik wil een gelijk na het eerste kind een tweede kind inschrijven, maar het formulier doet raar. Wat moet ik doen?

Zodra je het eerste kindje ingeschreven hebt, komt te vraag of je een tweede inschrijving wilt doen. Dan blijven er gegevens bewaard en hoef je niet alles opnieuw in te vullen. Dit werkt alleen als je tweede kindje naar dezelfde opvang gaat. Als kindje 1 naar de BSO gaat en kindje 2 naar de KDV, dan werkt het niet. Dit probleem is bekend en hier wordt aan gewerkt. Ververs dan de browser en vul het inschrijfformulier helemaal opnieuw in. Dan komt de tweede inschrijving goed door bij het serviceteam.

Mijn kind gaat niet naar een IRIS-school, kan ik wel gebruik maken van de BSO?

De BSO's van IRIS Opvang zijn voor kinderen van IRIS-scholen. IRIS Opvang en IRIS Onderwijs werken aan integrale kindcentra's. Daarbij werken ze zo nauw samen, dat we niet dezelfde kwaliteit kunnen bieden aan kinderen van andere scholen. Bijvoorbeeld als het gaat over studiedagen. Daarom kiezen we ervoor dat alleen kinderen van de IRIS-scholen naar de BSO's kunnen komen van IRIS Opvang.

Het inschrijfformulier werkt niet, wat kan ik doen?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom het inschrijfformulier niet werkt.

  • Werk je in een goede browser? Edge, Safari, Chrome zijn voorbeelden van goede browsers. Internet Explorer is geen goede browser, die is verouderd.
  • Is de browser waarmee je probeert in te schrijven bijgewerkt tot de laatste versie?

Kom je er niet uit? Neem dan contact op met serviceteam@irisopvang.nl

Als ik mijn kind inschrijf bij IRIS Opvang, is mijn kind dan gelijk ook aangemeld voor basisonderwijs?

De inschrijving is alleen voor IRIS Opvang. Raadpleeg de website van de betreffende school van IRIS Onderwijs voor meer informatie over de aanmeldprocedure.

Wachtlijst

Is er een wachtlijst?

Op een aantal vestigingen werken we met wachtlijsten, omdat alle plekken daar momenteel bezet zijn. Om een nieuwe plaatsing mogelijk te maken, zijn we afhankelijk van opzeggingen of wijzigingen in de planning. Dit maakt het lastig om een inschatting te maken hoelang het duurt voordat er plaatsingsmogelijkheden ontstaan.

Het is moeilijk aan te geven hoeveel wachtenden er boven de inschrijving van je kind staan. Zodra er een plaats vrijkomt die aan de aanvraag voldoet, bieden we die natuurlijk aan. In sommige gevallen komen we ook met een alternatief voorstel.

Wanneer hoor ik of er plaats is?

Zoek je op korte termijn plek? Dan kijken we direct wat de mogelijkheden zijn in onze planning. Afhankelijk van de drukte op de vestiging kijken we 2 tot 6 maanden vooruit. Daarbij kan er in een planning tussentijds nog veel veranderen. Er zijn een aantal factoren die hier van invloed op zijn. Bijvoorbeeld:

- Wijzigingen van kinderen die al geplaatst zijn (denk aan het ruilen of uitbreiden van vaste dagen);

- Voorrangsregelingen, zoals bij het opzeggen of aanmelden van broertjes/zusjes of kinderen van medewerkers. 


Wat is mijn kans op plaatsing?

De kans op plaatsing hangt af van verschillende factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: gewenste dagen, combinaties van dagen, vestiging van voorkeur, de hoeveelheid dagen en de flexibiliteit in deze dagen. Hoe flexibeler je bent, hoe groter de kans dat we je een aanbod kunnen doen. Een kans op een plek voor 2 dagen is bijvoorbeeld groter dan dat er in één keer 4 dagen beschikbaar komen. Plaatsing op de woensdag en de vrijdag is vaak eerder mogelijk dan op de maandag, dinsdag en de donderdag.

Kan ik mijn kind alvast op de wachtlijst zetten voor de BSO?

Ja, dat kan vanaf de leeftijd van 2,5 jaar. Zodra je kind via de website is ingeschreven, kunnen wij je kind op de wachtlijst zetten. De inschrijfdatum telt mee in het bepalen van de prioriteit. Kinderen met de hoogste prioriteit krijgen als eerste een plekje aangeboden.
Bij de vraag 'is er een wachtlijst?' staat uitgelegd hoe onze wachtlijst werkt.

Kan ik mijn kind aanmelden of op de wachtlijst zetten voor twee of meer vestigingen?

Onze pedagogische visie is gericht op het welbevinden van het kind. We vinden het belangrijk dat een kind zich veilig en gezien voelt. Vanuit deze pedagogische visie bieden we geen opvang aan voor een kind op twee of meer locaties.

Als er een wachtlijst is, zetten we je kind dus bij één locatie op de wachtlijst. In het dossier kunnen we door een opmerking te noteren wel vermelden dat je graag bij een andere locatie opvang wilt afnemen als daar eerder plek is. 

Contract aangaan & opzeggen

Welke contractmogelijkheden zijn er?

De keuze van een contractvorm hangt af van hoeveel dagen opvang je nodig hebt tijdens de vakanties.

Kinderopvang
Bij een 52-wekencontract wordt je kind iedere week ingepland.
Bij een 48-wekencontract wordt je kind 48 weken ingepland en dus 4 weken uitgepland.
Bij een 40-wekencontract wordt je kind alle schoolvakanties uitgepland.
Wil je weten welke weken er uitgepland zijn? Kijk dan op www.irisopvang.nl/tarieven. Daar staat meer informatie over de contractmogelijkheden.

Is er een minimale afnameverplichting?

Vanuit pedagogisch oogpunt adviseren wij om je kind minimaal twee dagen per week naar het kinderdagverblijf te brengen. Je kind raakt met twee dagen opvang meer gewend aan de omgeving, de pedagogisch medewerkers en de andere kinderen in de groep. Eén dag opvang is mogelijk, maar houd er dan rekening mee dat je kind elke week weer opnieuw moet wennen. Er zit dan namelijk elke keer zes dagen tussen de opvang.

Digitaal ondertekenen contract hoe werkt dat?

Je ontvangt een mail met daarin een button. Door hierop te klikken, kom je op de website van SignRequest. Hier wordt precies aangegeven waar iets moet worden ingevuld. Zodra alles is ingevuld en voltooid is, ontvang je een mail met de ondertekende overeenkomst en een verslag van het ondertekenen. IRIS Opvang ontvangt een kopie van deze mail.

Wij verwachten binnen 7 dagen een digitale ondertekening. Ontvangen wij binnen 7 dagen geen getekend contract, dan komt de plaatsingsaanbieding te vervallen en bieden wij de plaats aan andere ouders aan.

Op het moment dat de bankgegevens en de automatische incasso gekoppeld zijn aan ons banksysteem ontvang je een bevestiging met daarin de SEPA- code voor de incasso’s die wij gaan uitvoeren.

Waar vind ik het (ondertekende) plaatsingscontract terug?

Op het moment dat via SignRequest de plaatsingsovereenkomst getekend is, wordt er direct een kopie gemaild. Komt er geen kopie binnen in je mailbox? Controleer dan de spamfolder.

Een kopie van het plaatsingscontract is ook terug te vinden in het ouderportaal. Dit betreft echter een niet getekend exemplaar.

Welke voorwaarden hanteren jullie?

Wij hanteren de algemene voorwaarden van de branchevereniging en hebben aanvullend eigen algemene voorwaarden. Deze voorwaarden ontvang je als bijlage bij het contract. De voorwaarden zijn hier te vinden. Bij ondertekening van het contract ga je automatisch akkoord met beide algemene voorwaarden.

Zijn er annuleringskosten?

Er zijn geen annuleringskosten verbonden aan de inschrijving. Wel vernemen we graag zo snel mogelijk indien je inschrijving kan komen te vervallen, zodat we onze wachtlijst actueel kunnen houden. Annulering van de inschrijving kan via serviceteam@irisopvang.nl.

Op het moment dat het contract getekend is, kan de plek tot één maand voor de plaatsing, tegen de administratieve annuleringskosten van €25,00, geannuleerd worden. Daarna hanteren we een opzegtermijn van één maand per de eerste van de maand.

Is een flexibel contract mogelijk bij IRIS Opvang?

Er is op alle KDV-locaties (0-4 jaar) een wachtlijst voor flexibele contracten. Bij de BSO-locaties is het per locatie verschillend. Sommige locaties hebben nog wel plek voor flexibele contracten en sommige locaties niet.

Zijn plaatsingen voor een halve dag mogelijk bij de kinderopvang?

We bieden geen plaatsingen aan voor halve dagen.

Hoe werkt een flexibel contract?

Bij een flexibel contract is er geen wekelijks vaste afname. Wel is er een minimum afname bepaald. Je kind staat dus niet vast op de planning. We bieden deze flexibele contractvorm aan in beperkte mate en met een maximum per dag per locatie. Op de vestigingen waar een wachtlijst is, bieden we deze mogelijkheid niet of in zeer beperkte mate.

Met een flexibel contract kun je dus opvang aanvragen wanneer je deze nodig hebt. Vooraf wordt wel vastgelegd op welke dagen/dagdelen en voor welke minimum afname dit het geval is. Bijvoorbeeld: als je af en toe op woensdag en op vrijdag opvang nodig hebt, dan krijg je een flexibel contract voor de woensdag en de vrijdag, met een minimale afname van 2 dagen per maand. De reden van de minimale afname is dat wij het welbevinden van en de verbinding met het kind centraal stellen. Om dit te kunnen realiseren moet er een frequentie in de opvang zitten.

Aanvragen van een opvangdag gaat na het sluiten van een flexibel contract via de ouderapp. Bij een flexibel contract kunnen we geen garantie geven dat er altijd plek is.
Als er 3 maanden niet voldaan is aan het minimum van 2 aanvragen per maand, wordt de plaatsingsovereenkomst beëindigd.

Kan ik een opzegging doen voor een halve dag bij afname van een hele dag?

Contracten kunnen alleen opgezegd worden voor een hele dag.

Kan ik ook alleen een vakantie-contract afsluiten?

Wij willen kinderen structuur, veiligheid en rust bieden. Dat kan het beste als we de kinderen één of meerdere keren per week zien. Daarom bieden wij geen contracten aan voor alleen tijdens de vakanties.
De basis is een schoolweken-contract (40-weken-contract). Daarmee heb je opvang tijdens de schoolweken. Als je ook opvang nodig hebt in de vakanties, kun je kiezen uit een 48-weken-contract of een 52-weken-contract. Op deze pagina staat meer informatie over de contractmogelijkheden.

Kan mijn kind in vakanties ook alleen een ochtend naar de BSO?

Voor een vakantiedag op de BSO rekenen wij standaard 11,5 uur. Dat is het ‘dagdeel’ voor vakantieopvang. Het is dus niet mogelijk om alleen een ochtend in te plannen. Uiteraard mag je je kind wel later brengen en/of eerder ophalen.

Af en toe heb ik extra opvang nodig, hoe regel ik dat?

Dit kun je aanvragen via de ouderapp. De medewerkers op de locatie bekijken of er op de gewenste dag/dagen plek is en je ontvangt hiervan zo snel mogelijk bericht.

Wat is de opzegtermijn?

We hanteren een opzegtermijn van één maand. Opzeggen van het opvangcontract kan door een e-mail te sturen naar serviceteam@irisopvang.nl. Opzeggingen anders dan via een e-mail worden niet in behandeling genomen.

Hoe kan ik het opvangcontract opzeggen?

Opzeggen van het opvangcontract kan door een e-mail te sturen naar serviceteam@irisopvang.nl. Opzeggingen anders dan via een mail worden niet in behandeling genomen.

Peuteropvang

In welke weken is de peuteropvang open?

De peuteropvang is 40-weken per jaar geopend. Dit zijn de schoolweken. In de vakantieweken is de peuteropvang gesloten en bieden we geen opvang aan. Op deze pagina kun je zien wanneer de vakantieweken zijn.

Vanaf welke leeftijd is peuteropvang mogelijk?

Peuteropvang is mogelijk vanaf 2 jaar. Voor kinderen met een VVE-indicatie is vergoeding van de opvang via de Gemeente Kampen mogelijk vanaf 2,5 jaar. Aanmelden is mogelijk via onze website.

Is er een minimale afname voor peuteropvang?

Er geldt een minimale afname van twee ochtenden voor de peuteropvang. Bekijk voor combinaties van de ochtenden de locatie van je voorkeur via onze website.

Kan ik zelf combinaties maken voor ochtenden peuteropvang?

Bij de peuteropvang zijn standaard combinaties van dagen af te nemen. Het is niet mogelijk om de dagen anders te combineren. Kijk op onze website bij de locatie van je voorkeur; iedere locatie heeft zijn eigen mogelijkheden.

Mocht je hier vragen over hebben of advies willen over welke combinatie het best bij jouw kind past, dan kun je contact opnemen met het serviceteam (serviceteam@irisopvang.nl). Als het consultatiebureau een VVE-indicatie heeft gegeven, kan je kind vier ochtenden naar de peuteropvang komen.

Ik heb een VVE-indicatie gekregen van het consultatiebureau, wat moet ik doen?

Als je je kind inschrijft via onze website nemen we contact met je op. We vragen je dan om het document van het consultatiebureau naar ons te sturen.

Ik heb een VVE-indicatie gekregen hoe vaak mag mijn kind komen?

Als het consultatiebureau een VVE-verklaring heeft afgegeven, kan je kind vier ochtenden in de week komen. Dit kan alleen op locaties die vier ochtenden in de week geopend zijn of op locaties waarmee een combinatie gemaakt kan worden.

Waar kan ik een inkomensverklaring opvragen?

Als je gebruikmaakt van de gemeentelijke toeslag hebben wij een inkomensverklaring van je nodig. Als je een partner hebt, hebben wij ook van de partner een inkomensverklaring nodig. Hiermee kunnen wij de hoogte van de gemeentelijke toeslag berekenen.
De verklaring kan gemakkelijk bij de Belastingdienst worden gedownload. Ga hiervoor naar www.belastingdienst.nl en log in bij ‘Mijn Belastingdienst’.

Klik bij ‘Mijn gegevens’ op ‘Bekijken’. Ga naar het onderdeel ‘Inkomensverklaring en geregistreerd inkomen’ en klik op ‘Bekijken’. Klik op ‘Inkomensverklaring opvragen’. Vervolgens wordt een PDF gedownload en die PDF kun je naar IRIS Opvang versturen.

Wat moet ik regelen als mijn kind 4 jaar wordt en naar de BSO gaat?

Schrijf je kind in voor de buitenschoolse opvang. Met het inschrijfformulier op onze website, kun je je kind gemakkelijk inschrijven. Inschrijven kan op het moment dat je kind 2,5 jaar oud is.

Heb ik bij de peuteropvang recht op kinderopvangtoeslag?

Op de site van de Belastingdienst staan de voorwaarden om kinderopvangtoeslag te krijgen. De peuteropvang van IRIS Opvang is geregistreerd bij het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) en heeft een LRK-nummer.
Als je aan de voorwaarden voldoet om kinderopvangtoeslag te krijgen, kun je deze via de Belastingdienst aanvragen.

Wanneer je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag, heb je mogelijk wel recht op gemeentelijke toeslag. Bij het inschrijven van je kind zoeken we dat samen op.

Moet ik zelf mijn contract opzeggen als overeenkomt met Gemeente wijzigt?

Als het contract met de Gemeente wijzigt, ben je zelf verantwoordelijk om het contract met IRIS Opvang op te zeggen. Indien het contract niet tijdig opgezegd wordt, loopt het contract door en brengen wij de volledige kosten bij je in rekening.

Zijn luiers bij de prijs inbegrepen als mijn kind nog niet zindelijk is?

Luiers zijn inbegrepen. Deze hoeven dus niet meegenomen te worden.

Opvang kosten & overige kosten

Wat zijn de kosten voor de opvang?

We hanteren een vaste prijs per maand voor het aantal opvangdagen per week. We rekenen vanuit een jaarbedrag. Daarbij houden we rekening met de sluitingsdagen en de nationale feestdagen. Het uiteindelijke jaarbedrag wordt verdeeld over 12 maanden. Daardoor wordt er elke maand hetzelfde maandbedrag gefactureerd.
De uitzondering op dit maandbedrag is als je extra opvang afgenomen hebt. Dit wordt na afloop van de maand gefactureerd en dit bedrag kan maandelijks wisselen

Hoe is het maandtarief opgebouwd?

Het jaarbedrag is gelijkmatig verdeeld over 12 maanden. De totaalprijs van de maandfactuur is op deze manier elke maand gelijk, ongeacht of er een vakantie in valt of niet. Zo is het duidelijk welk bedrag je maandelijks gefactureerd krijgt. De uitzondering op dit maandbedrag is als je extra opvang afgenomen hebt. Dit wordt na afloop van de maand gefactureerd en dit bedrag kan maandelijks wisselen

Waarom zijn er verschillende tarieven en per contract een ander tarief?

We bieden verschillende contractvormen aan met een verschillend aantal uren. Met een 40 of een 48-weken contract worden in totaal minder uren in rekening gebracht. Veel van de vaste lasten, zoals de huisvestingskosten, speelgoed, meubilair en personeelskosten blijven echter gelijk en moeten dan verdeeld worden over een kleiner aantal uren. Daarom ligt het uurtarief hoger, zodat IRIS Opvang deze vaste lasten kan blijven betalen.

Wat zijn de tarieven bij plaatsing van meerdere kinderen?

De tarieven voor een tweede/volgend kindje zijn gelijk aan die van het eerste kindje. Bij een tweede of volgend kindje krijg je als ouder in verhouding wel meer kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst.

Waarom moet ik soms meer uur per dag betalen terwijl mijn kind korter aanwezig is?

Vaak wordt er gedacht dat het ‘goedkoper’ zou zijn als alleen de werkelijk afgenomen opvanguren op een dag in rekening gebracht zouden worden. Dit is niet juist. Per uur factureren, leidt niet alleen tot hogere uurtarieven, maar ook tot een daling van het aantal uren op jaarbasis dat in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag. Uiteindelijk wordt er dan netto meer betaald.

Alleen de overheid heeft er baat bij, omdat zij minder kinderopvangtoeslag hoeft uit te keren. In jouw belang kiezen wij voor een systeem met als resultaat een (maat)schappelijk uurtarief dat in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst.

Moet ik betalen bij afmelding voor extra opvang?

Annulering van extra aangevraagde opvang wordt niet in rekening gebracht als de annuleringstermijn van 1 week aangehouden is. Bij annulering binnen een week voor de extra opvangdag wordt de opvang in rekening gebracht.

Worden er kosten in rekening gebracht voor het ophalen van school?

Indien het niet mogelijk is om lopend of fietsend je kind op te halen van school regelen wij vervoer. De kosten voor dit vervoer worden doorberekend. Deze kosten vallen niet onder de wet Kinderopvang en komen voor rekening van jezelf.

Voor kinderen die opgehaald worden van school wordt 15 minuten extra in rekening gebracht. Deze 15 minuten vallen onder de wet Kinderopvang en komen in aanmerking voor kinderopvang toeslag.

Facturatie

Hoe werkt de facturatie als de opvang start?

IRIS Opvang factureert vooruit. Dat wil zeggen dat de factuur van oktober rond 15 september wordt verzonden via de mail en rond 25 september wordt geïncasseerd. Als de opvangovereenkomst vóór 1 september is ondertekend, loopt het zoals hiervoor beschreven.
Maar als de opvangovereenkomst is ondertekend na 1 september dan kan het anders gaan. De factuur van oktober kan dan nog niet worden aangemaakt en daarom ontvang je eerst een gewone factuur van november (rond 15 september). Pas met de factuur van december (rond 15 november) wordt het deel van oktober meegenomen.

Wanneer wordt de factuur geïncasseerd?

De factuur voor de opvang wordt automatisch rond de 25ste van de maand geïncasseerd. Zorg voor voldoende saldo, zodat herinneringskosten niet in rekening gebracht hoeven te worden.

Bij niet tijdig voldoen van de factuur of niet kunnen uitvoeren van de incasso wordt de wettelijke rente in rekening gebracht. Daarbij wordt €25,00 aan administratiekosten in rekening gebracht. 

Kan ik de factuur ook op een andere manier betalen dan via automatische incasso?

In principe worden alle facturen automatisch geïncasseerd. Als je op een andere manier wilt betalen, neem dan contact op met de administratie van IRIS Opvang. Het emailadres is serviceteam@irisopvang.nl.

Is het mogelijk om de kinderopvangtoeslag rechtstreeks te laten overmaken aan IRIS Opvang?

Deze mogelijkheid bieden we niet.

Wanneer worden extra afgenomen dagen gefactureerd?

Indien er extra opvang afgenomen is boven de in het contract afgesproken opvang, wordt deze extra in rekening gebracht. De facturatie daarvan vindt altijd een maand later plaats.

Waarom staan bij de vakantieopvang op de factuur de tijden ingevuld bij alle dagen?

Op de factuur staan bij het onderdeel 'vakantie-opvang' de tijden ingevuld op alle dagen van de week. Dat betekent niet dat het opgebouwde tegoed ingezet kan worden op alle dagen van de week. Het tegoed aan vakantieopvang kan afgenomen worden op de standaarddagen, zoals vastgelegd in de overeenkomst. Hoeveel te goed je precies opbouwt, staat op de factuur.

Waarom heb ik een eindfactuur ontvangen?

Je kunt een eindfactuur ontvangen om de volgende redenen:

  1. Als je meer vakantiedagen hebt gebruikt dan dat er in het BSO-contract zitten.
  2. Als het opvang contract gestopt is en we controleren of alles goed gefactureerd is. Als er dan nog een correctie nodig is, ontvang je daarvan een eindfactuur.

Hoe besteedt IRIS Opvang het geld dat ik betaal voor de opvang?

IRIS Opvang maakt onderdeel uit van een stichting zonder winstoogmerk. Het geld dat is betaald voor de opvang, wordt dus altijd gebruikt voor het kunnen aanbieden, in stand houden en de kwaliteit van de opvang.

Kinderopvangtoeslag

Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?

Om kinderopvangtoeslag te krijgen, moeten jij en je eventuele toeslagpartner aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden kunt je nalezen op www.rijksoverheid.nl.

Hoe vraag ik kinderopvangtoeslag aan?

De kinderopvangtoeslag kun je aanvragen via de Belastingdienst. Zij bepalen of je in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag en wat de eventuele hoogte is van dit bedrag. Via de website van de Belastingdienst (www.belastingdienst.nl) kun je een proefberekening maken om te zien of je als ouder recht hebt op kinderopvangtoeslag. Om de proefberekening te kunnen maken, heb je de volgende informatie nodig:

- Aantal uren opvang per maand;

- Gemiddeld uurtarief;

- Maandprijs.

Wat is een LRK nummer?

Iedere kinderopvangvoorziening in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen heeft een uniek registratienummer, het LRK-nummer. Dit nummer moet aan de Belastingdienst worden doorgegeven bij het aanvragen van een kinderopvangtoeslag.

Waar vind ik het LRK nummer?

Ons LRK-nummer vind je op onze factuur, onze website of via de website van het Landelijk Register Kinderopvang.

Ik ben mijn baan verloren, hoe zit het nu met kinderopvang en kinderopvangtoeslag?

Als je werkloos raakt en als dit gevolgen heeft voor de opvang is er een speciale regeling. Je kind hoeft niet meteen van de opvang af. Je hebt nog 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag vanaf de dag dat je niet meer werkt. De toeslag hoeft dus ook niet meteen stop gezet te worden terwijl je op zoek bent naar een nieuwe baan. Wel moet er zo snel mogelijk doorgegeven worden dat je geen werk meer hebt. Het doorgeven kan via de site van de Belastingdienst (www.belastingdienst.nl). Het recht op kinderopvangtoeslag vervalt zodra de 3 maanden voorbij zijn. Vergeet niet om de toeslag tijdig stop te zetten en een opzegging van de plaatsing te doen via serviceteam@irisopvang.nl.

Wij hanteren een maand opzegtermijn. Een maand voor het stoppen van de opvangtoeslag moet bij ons de opzegging binnen zijn. Wordt de opvang niet opgezegd dan loopt deze door zonder opvangtoeslag.

Voorbeeld

Je bent op 1 augustus werkloos geworden. Je krijgt nog tot 1 november kinderopvangtoeslag. Zeg de toeslag en het opvangcontract dan voor 1 oktober stop.

Hoe geef ik bij een flexibel contract de opvang door aan de Belastingdienst?

Bij afname van een flexibel opvangcontract weet je niet precies hoeveel uren opvang je in de toekomst zult afnemen. Daarom kun je de opvang op een van de volgende manieren doorgeven aan de Belastingdienst:

1. Schattingsmethode gebruiken: je maakt een schatting van het aantal uren opvang dat je verwacht af te nemen. Deze schatting kun je gebruiken om de kinderopvangtoeslag aan te vragen. Houd er rekening mee dat het een schatting is. Als de werkelijke situatie blijkt af te wijken van de schatting, geef de wijzigingen dan meteen door aan de Belastingdienst.

2. Achteraf aanpassen: als je later in het jaar een beter beeld hebt van het daadwerkelijke aantal uren opvang dat je gaat afnemen of hebt afgenomen, dien je een wijziging in bij de Belastingdienst. Je geeft de werkelijke uren door en op basis daarvan wordt de kinderopvangtoeslag herzien. Let erop dat je dit tijdig doet om onjuiste toeslagen te voorkomen.

3. Regelmatig controleren: houd regelmatig je persoonlijke situatie en het opvanggebruik in de gaten. Als er wijzigingen zijn, zoals een verandering in je werkschema of de behoefte aan meer of minder opvang, pas dan je gegevens zo snel mogelijk aan bij de Belastingdienst.

Advies inwinnen: als je niet zeker weet hoe je wijzigingen moet doorgeven of welke stappen je moet nemen, is het raadzaam om advies in te winnen bij de Belastingdienst, of eventueel bij een belastingadviseur. Zij kunnen je de juiste begeleiding geven op basis van jouw omstandigheden. Het is belangrijk om op tijd eventuele wijzigingen door te geven om te voorkomen dat je kinderopvangtoeslag moet terugbetalen of dat je toeslag wordt stopgezet.

Jaarbegroting

Waarom krijg ik een jaarbegroting van IRIS Opvang?

Zodra de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar bekend zijn, krijg je daarvan bericht. Dit doen we in de vorm van een jaarbegroting. Daarin staat wat de verwachte opvangkosten voor het volgende jaar zijn, zodat je duidelijk inzicht hebt in wat wij gaan factureren.

Wanneer krijg ik een jaarbegroting van IRIS Opvang?

Zodra de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar bekend zijn, krijg je daarvan bericht. Dit doen we in de vorm van een jaarbegroting. Deze jaarbegroting versturen we in november.

Het tarief op de jaarbegroting wijkt af, hoe kan dat?

Het is mogelijk dat er een cent verschil zit tussen het werkelijke uurtarief en het uurtarief zoals weergegeven in de begroting. Het uurtarief in de begroting, en ook dat in de overeenkomst, wordt berekend door het totale jaarbedrag te delen door het totale aantal uren. Bij een minimale afname is het mogelijk dat er een afrondingsverschil ontstaat. Dit is de reden dat het uurtarief kan afwijken met +0,01 cent of -0,01 cent.

Intake, wennen & studiedagen

Wordt er ook een intakegesprek of kennismakingsgesprek gepland?

Ja, nadat de overeenkomst is afgesloten, ontvangt de locatie bericht van deze overeenkomst. Zowel in het geval van kinderopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang word je uitgenodigd voor een intakegesprek. In dit gesprek worden inhoudelijke zaken besproken over de opvang. Denk bijvoorbeeld aan eten, drinken, gewoontes en eventuele allergieën. Ook worden afspraken vastgelegd die specifiek van toepassing zijn op je kind.

Kan mijn kind ook komen wennen?

Wij kunnen ons goed voorstellen dat je kind graag even rustig komt kennismaken, voordat de kinderopvang (0 tot 4 jaar) en de peuteropvang (2 tot 4 jaar) start. Kinderen zijn daarom van harte welkom om een ochtend of middag te komen wennen op de opvanglocatie. De ouder of verzorger is hier zelf niet bij. Mocht je kind, jij of wij vinden dat nog een keertje wennen fijn zou zijn, kan dit in overleg met de medewerkers van de betreffende locatie een extra ochtend of middag worden ingepland.

Wanneer kan ik mijn kind komen brengen & halen?

Je kind kan gebracht en gehaald worden binnen de openingstijden van de locatie. 

Ophalen buiten openingstijden?

Indien de haaltijden niet gehanteerd worden, brengen we extra kosten in rekening. Voor ophalen buiten de openingstijden tot 30 minuten na opening brengen we € 25,00 in rekening.

Vindt er een overdracht plaats bij brengen en halen?

Een overdracht vindt plaats met de medewerker die aanwezig is op de locatie. Bijzonderheden kunnen besproken worden. Als er meer tijd nodig is, is het raadzaam om dat vooraf even aan te geven. Voor een overdracht bij het ophalen moet je minimaal 15 minuten voor sluitingstijd aanwezig zijn.

Studiedagen, hoe werkt dat?

Op onze website kun je de aanvullende algemene voorwaarden vinden. Hier lees je meer informatie over de studiedagen. De opvang voor een studiedag kun je gemakkelijk aanvragen via het ouderportaal.

Moet ik mijn kind aanmelden voor een studiedag?

Ja, om van opvang tijdens een studiedag gebruik te maken, moet je je kind minimaal 14 dagen voorafgaand aan de studiedag aanmelden via het ouderportaal. Bij later aanmelden, is opvang niet gegarandeerd.

Kan ik ook opvang afnemen op een studiedag als dit niet op een contactdag valt?

Aanmelden voor een studiedag op een dag andere dag dan de standaard opvangdag uit het contract is mogelijk. Aanvragen kunnen gedaan worden via het ouderportaal – extra opvang. Als de aanvraag geaccordeerd is, wordt deze tegen het flexibele tarief in rekening gebracht. Kinderen met een opvangcontract op de studiedag hebben voorrang bij plaatsing. Plaatsing is niet gegarandeerd.

Ouderportaal

Voor wie is het ouderportaal?

Als je een contract met ons afsluit, krijg je toegang tot de ouderapp. We gaan er ook van uit dat je de ouderapp gaat gebruiken. Je krijgt van ons een toegangscode en je kunt zelf een account aanmaken.

Wat is de functionaliteit van het ouderportaal?

De medewerkers doen verslag van de belevenissen op de groep. In één oogopslag zie je hoeveel je kind heeft geslapen en heb je bijvoorbeeld altijd de voedingstijden bij de hand. Zelf kun je ook informatie toevoegen.

Regelmatig ontvang je foto’s van de opvanggroep waar je kind heengaat. Beelden zeggen meer dan duizend woorden en dat realiseren onze medewerkers zich ook. Stel je maar eens voor hoe fijn het is om je kind lachend op een foto te zien, wanneer het afscheid wat moeilijker is gegaan. Je kunt dan met een gerust hart weer verder met je werk, studie of andere bezigheden.

Via de ouderapp regel je ook al je incidentele opvangwensen, kun je ruilingen doorgeven en kun je doorgeven dat je kind afwezig is.

Is er een verschil tussen het ouderportaal op de telefoon en de ouderapp via een browser op de pc?

Ja, de ouderapp op de telefoon heeft (vooralsnog) minder functionaliteiten dan de ouderapp via de browser. Zoek je bijvoorbeeld een factuur, jaaropgave of een kopie van een plaatsingscontract, dan is dit alleen via de browser in de ouderapp vindbaar. De softwareontwikkelaar werkt eraan om de app meer functionaliteiten te geven. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de ouderapp op de telefoon en de ouderapp via de browser op je pc dezelfde functies krijgen.

Wanneer krijg ik toegang tot het ouderportaal?

Na tekenen van het contract en het kennismakingsgesprek krijg je toegang tot de ouderapp. In het opvangcontract staat informatie over de inlog.

Hoe kan ik inloggen in het ouderportaal?

Bovenaan deze website staat een inlogknop voor het ouderportaal. Of klik hier om in te loggen.

Voor het ouderportaal is het bij ons geregistreerde e-mailadres je gebruikersnaam. Om je eigen inlog aan te maken, heb je naast je gebruikersnaam ook een wachtwoord nodig. Dit stel je eenvoudig en snel zelf in. Klik op ‘Nieuw wachtwoord aanvragen’ en vul je e-mailadres in. Je ontvangt dan vrijwel direct een e-mail met een korte instructie voor het instellen van je eigen wachtwoord. Heb je jouw wachtwoord ingesteld? Dan kun je met jouw gebruikersnaam en wachtwoord meteen inloggen in de ouderapp.

Welke ouder ontvangt email van ons?

De betalende ouder/verzorger (de ‘hoofdouder’) ontvangt alle e-mails vanuit het serviceteam van IRIS Opvang. Als de andere ouder/verzorger een aanvraag doet in het ouderportaal, ontvangt de betalende ouder hiervan een bevestiging.

Wil je de ontvanger wijzigen, dan kunnen wij dit aanpassen. Stuur hiervoor een e-mail naar serviceteam@irisopvang.nl.

Ik ben de PIN-code kwijt om in het ouderportaal te kunnen wat nu?

Geen probleem, de PIN-code is algemeen: 1317. Met je eigen inloggegevens kun je verder inloggen om de app weer actief te maken en een eigen wachtwoord instellen.

Wat is de pincode voor het ouderportaal?

De pincode van het ouderportaal is 1317.

Vakantieopvang, extra opvang & ruilen

Is er extra opvang mogelijk tijdens de vakantie?

Tijdens schoolvakanties zijn kinderen de hele dag welkom op de BSO. Het aantal kinderen dat al geplaatst is en de mogelijkheden op de locatie bepalen of de aanvraag gehonoreerd kan worden. We voegen BSO-groepen samen; meestal is dat bij de locatie Stroomdal en Morgenster. Op kleinere locaties (zoals BSO Oranje en BSO Ontdekking) is dan geen vakantie-opvang, maar kinderen van deze locaties kunnen gebracht en gehaald worden bij een andere locatie van IRIS Opvang. Als dat van toepassing is, ontvang je daarover bericht, zodat je weet waar je je kind naar de vakantie-opvang kunt brengen.

Hoe bepaal ik het aantal vakantiedagen bij een BSO contract?

Als je een BSO-contract afsluit, kunnen er vakantiedagen in het contract worden toegevoegd via het ouderportaal, tegen het flexibele tarief. Er is geen garantie op plaatsing. 

Kan ik extra dagdelen afnemen?

Het aanvragen van incidentele extra dagen verloopt altijd via het ouderportaal. Afhankelijk van de mogelijkheden wordt de aanvraag goedgekeurd. Aanvragen voor extra afname van dagdelen worden tot maximaal 2 maanden vooruit in behandeling genomen. Aanvragen buiten deze termijn worden in behandeling genomen, zodra ze binnen de termijn vallen.

Aanvragen voor structurele uitbreiding van dagdelen kunnen worden gedaan via serviceteam@irisopvang.nl. Als er plaats is en er geen andere kinderen op de wachtlijst staan die voorrang hebben, zal de aanvraag gehonoreerd worden. In alle andere gevallen wordt er een wachtlijst-plaats aangemaakt.

Kan ik dagdelen ruilen?

Het incidenteel ruilen van dagdelen is niet mogelijk. Bij afmelding voor een opvangdag wordt er geen tegoed opgebouwd of financiële compensatie gegeven.

Bij een 48-weken-contract is het mogelijk om de vooraf door ons bepaalde vakantieweken te ruilen. Het ruilen kan alleen binnen het kalenderjaar van 1 januari tot en met 31 december. Ruilen kan alleen bij dagen waarop een contract is afgesloten. Ruilen met een andere dag is niet mogelijk. Ruilen van of naar halve dagen is niet mogelijk.

Openingstijden & communicatie

Wat zijn de openingstijden van de locaties?

Onze kinderopvanglocaties zijn geopend van 7.00 uur tot 18.30 uur. De buitenschoolse opvanglocaties zijn geopend vanaf het moment dat de school uit is tot 18.30 uur. De voorschoolse opvang is geopend vanaf 7.00 uur.

Hoe kan ik de groep bereiken?

Je kan de groep via de mail of telefonisch bereiken. In het ouderportaal en in de ouderapp staat het telefoonnummer van de vestiging waar je klant bent. Op onze website tref je ook de contactinformatie aan, klik hier.

Wanneer is het serviceteam bereikbaar?

Het serviceteam is tijdelijk maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 12.00 uur telefonisch bereikbaar. Tijdens drie weken in de zomervakantie en de gehele kerstvakantie van de basisscholen is het serviceteam telefonisch niet bereikbaar. Wijzigingen in de data worden tijdig gecommuniceerd. Het serviceteam is dan wel via mail –serviceteam@irisopvang.nl bereikbaar.

Op welke manier kan ik best mijn vraag stellen aan het serviceteam?

Vragen over planning, plaatsing, wachtlijst en facturatie zijn vaak complex en vergen uitzoek en/of nakijk tijd. Het meest efficiënt is om vragen aan het serviceteam per mail te stellen (serviceteam@irisopvang.nl). Wij nemen dan uitgebreid de tijd om het antwoord te formuleren en nemen vervolgens telefonisch of per mail contact met je op. 

Zijn er sluitingsdagen?

We zijn op nationale feestdagen gesloten en op zaterdag en zondag. De nationale feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag. Eens in de 5 jaar op Bevrijdingsdag zijn wij ook gesloten. De volgende keer is dat in het jaar 2025.

Krijg ik vergoeding van mijn opvangdag als deze op een sluitingsdag valt?

Afmelding is niet mogelijk als deze op nationale feestdagen waarop de opvang gesloten is. Deze dagen worden financieel niet gecompenseerd.

Is er ook opvang vanaf 6.00 uur of vanaf 6.30 uur?

De kinderdagverblijven en de voorschoolse opvang zijn geopend vanaf 7.00 uur. Wij bieden geen opvang vanaf 6.00 of 6.30 uur. Vanaf 7.00 uur is je kind van harte welkom.

Wat is het verschil tussen de nieuwsbrief en een nieuwsbericht?

Nieuwsberichten zijn korte berichten over één onderwerp en die worden verstuurd via de ouderapp. Deze berichten kunnen ook alleen naar (een) ouder(s)/verzorger(s) van een specifieke locatie of groep worden verstuurd. Als bij jou in de app de notificaties aan staan, ontvang je een melding als er nieuw bericht is verzonden. Heb je de notificaties niet aan staan,  ontvang je een e-mail met de mededeling dat er een nieuwsbericht is geplaatst in de ouderapp.

Nieuwsbrieven worden verstuurd aan alle ouder(s)/verzorger(s) die bij ons aangemeld staan voor ontvangst van de nieuwsbrief. De nieuwsbrief verschijnt periodiek en wordt per e-mail verzonden. Sta je wel aangemeld voor de nieuwsbrief, maar ontvang je deze niet, kijk dan even in de spamfolder. Ontvang je daar ook niets, neem dan contact met ons op via serviceteam@irisopvang.nl.

Als je geen lopend opvangcontract meer hebt, word je automatisch uitgeschreven voor de nieuwsbrief. Start een nieuw opvangcontract, dan word je automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Privacy

Registreert IRIS Opvang of kinderen ingeënt zijn?

Ja, tijdens het intakegesprek voor de kinderopvang wordt dit gevraagd en genoteerd op een intakeformulier. Omdat het om medische gegevens gaat, mogen ouders/verzorgers - op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens - zelf kiezen of ze deze informatie wel of niet geven.

Als er bijvoorbeeld mazelen in de (omgeving van de) kinderopvang zijn geconstateerd, of als er signalen zijn die kunnen duiden op een uitbraak van mazelen, dan treedt ons noodprotocol in werking en volgen wij direct de adviezen van het RIVM (Rijksoverheid) en de GGD. IRIS Opvang verzamelt geen informatie over verdere inentingen als kinderen al op de opvang zitten.

Waarom heeft IRIS Opvang mijn Burgerservicenummer nodig?

Kinderopvangorganisaties moeten op verzoek informatie verstrekken aan de Belastingdienst. Dit op basis van artikel 38 van de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen (AWIR) en artikel 1a van het Uitvoeringsbesluit Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen. In artikel 1b van het uitvoeringsbesluit is ook opgenomen dat het Burgerservicenummer (BSN) toegevoegd moet worden aan de aan te leveren gegevens. Met andere woorden: als de Belastingdienst bij ons gegevens opvraagt, moeten wij daarbij het BSN-nummer vermelden.

Waarom worden de kinderen op Facebook foto's 'geblurd'?

Vanuit de privacywetgeving moet er vooraf toestemming zijn gegeven voor het publiceren van foto’s waar personen op staan. In de praktijk is dit lastig, omdat sommige kinderen van hun ouders/verzorgers wel op de foto mogen en sommige kinderen niet. Om alle kinderen gelijk te behandelen is voor het ‘blurren’ gekozen. Op deze manier kunnen wij toch op onze sociale media laten zien wat de kinderen zoal hebben gedaan en beleefd bij de opvang.

Complimenten, verbeterpunten en klachten

Ik heb een compliment, waar kan ik dit melden?

Complimenten zijn toverstafjes en wij laten ons graag betoveren. Een compliment horen we dan ook graag. Het mag via serviceteam@irisopvang.nl aan ons doorgegeven worden en als het compliment specifiek aan iemand is gericht, zorgen wij ervoor dat het op de juiste plek terecht komt.

Ik heb een verbeterpunt, waar kan ik dit melden?

Wij vinden het fijn als je de moeite neemt om je feedback aan ons door te geven. Verbeterpunten kun je doorgeven door een mail te sturen aan serviceteam@irisopvang.nl. We gaan ervan uit dat deze ook zijn besproken op de locatie en (indien van toepassing) met de betreffende medewerker.

Ik heb een klacht, waar kan ik die melden?

Handelen in het belang van het kind en ouder/verzorger. Daar staan wij voor. We vinden het dan ook belangrijk dat ouders en verzorgers die onverhoopt een klacht hebben over IRIS Opvang, zich gehoord voelen. Ook willen we op een juiste manier met de klacht omgaan en het snel en goed oplossen. De klachtenregeling van IRIS Opvang helpt hierbij. Deze bestaat uit een interne en een externe procedure. Meer informatie over de klachtenregeling staat hier.

Scheiding & opvang

Wij gaan scheiden, hoe verwerkt IRIS Opvang dat?

Als jullie gaan scheiden, mag je dat mailen naar serviceteam@irisopvang.nl. De betalende ouder/verzorger is degene die de facturen krijgt en de overeenkomsten ondertekent. Deze ouder/verzorger heeft toegang tot de ouderapp.

Ik ben niet de betalende ouder en wil ook toegang tot de ouderapp, kan dat?

De betalende ouder/verzorger is degene die de facturen krijgt en de overeenkomsten ondertekent. Deze ouder/verzorger heeft toegang tot de ouderapp. Ons systeem biedt niet de mogelijkheid om een tweede ouder/verzorger toegang te geven met beperkte opties. Zodra we namelijk de tweede ouder/verzorger toegang geven, geldt dit ook voor inzage in financiële gegevens, het recht op afmelden en aanvragen van extra dagen (met financiële gevolgen). De betalende ouder/verzorger wil dat in de meeste gevallen niet, waardoor we alleen toegang geven aan de betalende ouder/verzorger.

Er zijn drie opties:
1. We voegen de tweede ouder/verzorger toe, en de betalende ouder/verzorger is akkoord dat de tweede ouder/verzorger dezelfde ‘rechten’ heeft.
2. We voegen de tweede ouder/verzorger niet toe, en de betalende ouder/verzorger is verantwoordelijk voor het delen van foto’s en andere informatie over het kind/de kinderen met de tweede ouder/verzorger.
3. De tweede ouder/verzorger sluit een eigen opvangcontract af. Dan worden het twee betalende ouders/verzorgers, met beide een eigen inlog en toegang tot de ouderapp. Dit is een optie als bijvoorbeeld ouder 1 op maandag opvang afneemt en ouder 2 op dinsdag.

Nieuwe locaties

Heb je vragen over de nieuwe locaties?

Heb je interesse in een locatie die niet op onze website staat of zou je graag opvang willen hebben op een locatie die we al wel hebben, maar die de opvang van je voorkeur nog niet aanbiedt? Dan mag je ons dat altijd per e-mail laten weten via serviceteam@irisopvang.nl. Wij inventariseren de interesse en op het moment dat er voldoende animo is gaan wij onderzoeken of opvang aanbieden mogelijk is.

Overig

Hoe zijn de leeftijden verdeeld over de groepen?

Wij werken met verticale groepen. Bij een verticale groep zitten alle leeftijden bij elkaar. De jonge kinderen leren hier veel van de oudere kinderen en de peuters leren hoe ze rekening moeten houden met de kleintjes. Broertjes en zusjes kunnen elkaar zo ook de hele dag zien. Je kindje groeit echt samen met andere kinderen op. De ruimtes, materialen en activiteiten zijn speciaal ingericht om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van kinderen in alle leeftijdsfases. We kijken goed naar wat ieder individueel kind nodig heeft.

Hoeveel pedagogisch medewerkers staan er op de groep?

Dit kan per locatie en per groep verschillen. Het ligt aan het aantal kinderen op een groep en de leeftijdsverhoudingen binnen de groep. Wij hanteren hiervoor de door de GGD vastgestelde richtlijnen. De Beroepskracht-Kind-Ratio (BKR) is wettelijk bepaald en de regels hiervoor zijn terug te vinden op 1ratio.nl.

Vind de opvang altijd op dezelfde locatie plaats?

IRIS Opvang streeft ernaar om de opvang zo veel mogelijk op de locatie zoals overeengekomen in het contract te laten plaatsvinden. Indien nodig kunnen wij een andere vestiging voor opvang aanwijzen of groepen samenvoegen, al dan niet op een andere vestiging. Wij hanteren hiervoor een communicatietermijn van twee weken. Wanneer er sprake is van calamiteiten en/of onvoorziene omstandigheden kan de wijziging met onmiddellijke ingang plaats vinden.

Ik geef borstvoeding, hoe gaat dat als mijn kindje naar de opvang gaat?

Borstvoeding geven en kinderopvang is prima te combineren. Werk/woon/studeer je in de buurt van het kinderdagverblijf? Dan kun je tijdens de opvangdag gerust langskomen om te voeden. Maar ook als je niet in de gelegenheid bent om langs te komen, kan je kind borstvoeding drinken. In elke locatie is een koelkast aanwezig waar jouw afgekolfde borstvoeding bewaard kan worden. Voor het opwarmen van de borstvoeding maken wij gebruik van een flesverwarmer.

Kan mijn kind ontbijten bij de voorschoolse opvang of kinderopvang?

Ja, het is mogelijk om een zelf meegebracht ontbijt op te eten. De voorwaarde is wel dat jullie aanwezig zijn voor 7.30 uur en dat het ontbijt een volwaardig ontbijt betreft.

Kan mijn kind een warme avondmaaltijd bij jullie eten?

Nee, zowel bij de kinderdagopvang als de buitenschoolse opvang bieden wij geen warme maaltijden aan. Wel geven wij een groentehapje/warme maaltijd aan kinderen tot 1 jaar die na 18.00 uur opgehaald worden. Het groentehapje/warme maaltijd moet meegegeven worden en aan het begin van het opvangmoment aan de pedagogisch medewerker overhandigd worden.

Bij voldoende structurele aanmeldingen (minstens 4), overweegt IRIS Opvang om op de opvanglocatie een warme maaltijd te gaan verzorgen. Deze maaltijd kan dan gegeten worden tijdens de opvang, maar kan ook meegenomen worden voor thuis. Deze maaltijdservice wordt dan apart in rekening gebracht. Heb je hier interesse in? Laat het ons weten via serviceteam@irisopvang.nl.

Hebben jullie ook buitenbedjes?

Ja, buitenbedjes hebben we bij de locaties KO Stroomdal en KO Fidelio. Slapen in een buitenbedje heeft voordelen. Zo is de frisse buitenlucht goed voor de ontwikkeling van de longen en zorgt het buiten slapen voor meer aanmaak van vitamine D, waardoor kinderen een hogere weerstand krijgen. Dankzij het horrengaas slaapt het kindje vrij van insecten.

Mocht je je kindje willen laten slapen in het buitenbed dan is het geven van toestemming hiervoor vooraf nodig. Eventuele vragen hierover kunnen worden gesteld aan de medewerkers van de betreffende locaties.

Wie is Emmi Pikler?

Bewegen, spelen en echt contact tijdens de verzorging zijn enorm belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Zij moeten daarom volop ontwikkelingskansen krijgen en die geven we hen bij IRIS Opvang graag. Hiervoor hebben onze medewerkers de Pikler-training gevolgd, geïnspireerd op de visie van Emmi Pikler. Het kindbeeld van deze Hongaarse kinderarts en pedagoog gaat uit van de aangeboren nieuwsgierigheid, ontdekkingsdrang en sociale competentie van baby’s. Bij IRIS Opvang zien we deze bij ieder kind en sluiten we erop aan met leuke en geschikte spelletjes.

Geen antwoord
gekregen op je
vraag?